تاریخ انتشار:

بلبرینگ قفلی چیست و چگونه کار می کند؟

بلبرینگ قفلی چیست و چگونه کار می کند؟
می‌دانیم که همه ماشین‌آلات از وسایل نقلیه گرفته تا دستگاه‌های کارخانجات صنعتی برای حرکت و‌ چرخش به‌ بلبرینگ‌ نیاز دارند. بلبرینگ‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها بلبرینگ قفلی یا بلبرینگ یک طرفه است. این محصول در دستگاه‌هایی که به حرکت کنترل شده نیاز دارند، مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این بلبرینگ‌ها در این مطلب از مرکز فروش بلبرینگ با ما همراه باشید.

بلبرینگ قفلی، یک طرفه کلاچ آزاد یا کلاچ یکطرفه چطور کار می‌کند؟

یکی از مدل‌های رایج بلبرینگ، بلبرینگ قفلی یا یک طرفه است که‌ گاهی آن‌را کلاچ آزاد یا کلاچ یک طرفه نیز می‌نامند. همانطور که از نام این بلبرینگ‌ها پیداست، آن‌ها برخلاف همتایان خود تنها در یک جهت می‌چرخند. جهت چرخش بلبرینگ یک طرفه با کمک فلشی که روی آن قرار می‌گیرد قابل تشخیص است بنابراین، با خرید بلبرینگ از بازار لوازم یدکی تهران دچار سردرگمی نمی‌شوید.
بلبرینگ قفلی از لحاظ ساختار داخلی مشابه رولبرینگ‌ها هستند،‌ اما عملکرد این دو محصول بایکدیگر‌ متفاوت است. این بلبرینگ‌ها انواع مختلفی دارند که غلتک‌های سوزنی یکی از شناخته‌شده‌ترین‌شان محسوب می‌شود. بلبرینگ‌های یک طرفه با غلتک سوزنی که در مرکز بلبرینگ تهران به‌فروش می‌رسند اغلب با نام بلبرینگ سوزنی قفلی عرضه می‌شوند.

معرفی ساختار و طراحی داخلی بلبرینگ قفلی

برای آشنایی بیشتر با بلبرینگ یک طرفه یا قفلی،‌ قسمت‌های مختلف آن‌را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

  • غلتک سوزنی

    ساختار اصلی بلبرینگ سوزنی یک طرفه را غلتک‌های استوانه‌ای و نازکی تشکیل می‌دهند.‌ این غلتک‌ها به موازات محور یاتاقان قرار می‌گیرند و به توزیع مساوی بار کمک می‌کنند.

  • حلقه داخلی و خارجی

    یاتاقان‌ها دارای یک حلقه داخلی (شفت) و یک حلقه خارجی (محفظه) هستند که غلتک‌های سوزنی بین آن‌ها قرار می‌گیرد. در این ساختار‌، غلتک‌های سوزنی اغلب داخل حلقه بیرونی قرار می‌گیرند و در‌ امتداد حلقه خارجی حرکت می‌کند.

  • طراحی بادامک یا سطح شیب‌دار

    این طراحی به حرکت یک طرفه بلبرینگ کمک می‌کنند. زمانی‌که چرخش در جهت درست است، غلتک‌ها در امتداد سطوح بادامک حرکت می‌کنند. در مقابل هنگامی که چرخش در جهت اشتباه‌ است، این غلطک‌ها در مقابل بادامک قرار می‌گیرند و از حرکت جلوگیری می‌کنند.
عملکرد بلبرینگ قفلی

نحوه عملکرد بلبرینگ قفلی چگونه است؟

عملکرد بلبرینگ قفلی یا یک طرفه را می‌توان از سه جنبه انتقال گشتاور، مکانیسم قفل و درگیری و جداسازی مورد بررسی قرار دارد. در‌ ادامه نحوه عملکرد بلبرینگ‌های فروشگاه مرکزی بلبرینگ را از این جنبه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • انتقال گشتاور

  • انتقال گشتاور در بلبرینگ یک طرفه شامل موارد زیر است:
    1. چرخش صاف: غلتک‌های سوزنی داخل بلبرینگ در امتداد سطوح بادامک در جهت مجاز می‌‌چرخند.‌ این مورد به حلقه داخلی و بیرونی برای کاهش اصطکاک کمک می‌کند.
    2. جریان گشتاور: حرکت آزادانه، امکان انتقال گشتاور را فراهم می‌کند. به‌ط‌ور مثال در تسمه نقاله، تسمه بدون مقاومت به جلو حرکت می‌کند.
    3. کنترل و دقت: طراحی بلبرینگ‌ قفلی بلبرینگ فروشی تهران به‌گونه‌ای است که امکان کنترل حرکت را در‌ دستگاه‌هایی که به انتقال گشتاور ثابت نیاز دارند، فراهم می‌کند.
  • مکانیسم قفل

  • عملکرد مکانیسم قفل در بلبرینگ‌های یک طرفه به شکل زیر است:
    1. مقاومت در جهت مخالف: زمانی‌‌که نیروی چرخشی در جهت مخالف حرکت می‌کند، غلتک‌های سوزنی به سطوح داخلی بلبرینگ فشار می‌آورند.
    2. اثر گوه‌زنی: تماس بین غلتک‌ها و سطوح بادامک،‌ اثر گوه زنی را ایجاد می‌کند. در این حالت، غلتک‌ها بین حلقه داخلی و خارجی محکم می‌‌شوند و آن‌ها را قفل می‌کنند.
    3. جلوگیری از حرکت معکوس: این مورد، چرخش معکوس را متوقف می‌کند. به‌طور‌مثال در سیستم نقاله، تمسه‌ نمی‌تواند به عقب بلغزد ‌و اجزای موتور در جهت اشتباه حرکت نمی‌کنند.‌
  • درگیری و جداسازی

  • عملکرد فرایند درگیری و جداسازی بلبرینگ قفلی که در بازار بلبرینگ تهران به‌فروش می‌رسد به‌شرح زیر است:
    1. درگیری خودکار: هنگامی‌که نیرو در‌ جهت اشتباه حرکت می‌کند، بلبرینگ به‌صورت خودکار قفل می‌شوند. غلتک‌های سوزنی به‌محض انجام حرکت معکوس، حلقه‌های داخلی و خارجی را قفل می‌کنند.
    2. جداسازی خودکار: زمانی‌که جهت چرخش درست است، غلتک‌های سوزنی از سطوح بادامک دور می‌شوند و حلقه‌های داخلی و خارجی را آزاد می‌کنند.

    ویژگی مهم یاتاقان قفلی آن‌ است که به‌‌طور خودکار درگیر‌ و جدا می‌شوند به‌همین دلیل در سیستم‌هایی که به پاسخ سریع نیاز دارند، کاربرد دارد.‌
    بلبرینگ قفلی چیست

    کاربرد بلبرینگ قفلی چیست؟

    بلبرینگ یک طرفه یا قفلی اغلب در سیستم نوار نقاله، موتورهای استارت و ماشین آلات صنعتی که به کنترل دقیق نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارشناسان ما در عمده فروشی بلبرینگ تهران موارد زیر تخصص کافی دارند و در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم:

    1. سیستم نقاله

      بلبرینگ یک طرفه در تسمه‌های نقاله از حرکت روبه عقب آن‌ها جلوگیری‌ می‌کند و حرکت آرام و بدون لغزش‌شان را فراهم می‌سازد.

    2. موتورهای استارت

      از کلاچ سوزنی غلتکی یک طرفه در موتورهای استارت استفاده می‌شود، آن‌ها به سرعت موتور را درگیر می‌کنند و به همان سرعت خارج می‌شوند. این ویژگی به روشن شدن آرام موتور کمک می‌کند.

    3. ماشین آلات صنعتی

      این بلبرینگ‌ها در ماشین آلات صنعتی که به کنترل دقیق جهت چرخش نیاز دارند، بکار می‌روند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به ماشین چاپ، ماشین آلات نساجی و تجهیزات بسته‌بندی اشاره کرد.

    مهم‌ترین مزایای بلبرینگ قفلی چیست؟

    استفاده از بلبرینگ قفلی یا یک طرفه دارای مزایای زیادی است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
    1. غلتک‌های سوزنی موجود در بلبرینگ قفلی، بار را توزیع می‌کنند و به بلبرینگ امکان می‌دهند تا بارهای سنگین را تحمل کند.
    2. بلبرینگ قفلی انتقال گشتاور صاف را در بارهای سنگین ضمانت می‌کند.
    3. اندازه جمع‌وجور آن‌ها برای استفاده در فضای تنگ گیربکس و… مناسب است.
    4. بسیار قوی هستند و ‌‌بارهای بالای را تحمل می‌کنند.
    5. مکانیسم قفل پرقدرتی دارند.
    6. از مواد بادوام مانند فولاد سخت ساخته می‌شوند به‌همین‌ دلیل، دوام بالایی دارند.
    7. به روغن کاری کمتری احتیاج دارند.
    8. به‌دلیل طراحی ساده، تعمیر‌ و نگهداری‌ آن‌ها آسان و سریع است.
    9. از ایمنی بسیار خوبی برخوردار هستند.

    خرید بلبرینگ قفلی از مرکز فروش بلبرینگ

    بلبرینگ قفلی یکی از پرکاربردترین یاتاقان‌های موجود در‌ بازار است که مغازه‌های فروش عمده بلبرینگ در تهران آن‌را عرضه می‌کنند. اگر به‌دنبال خرید بلبرینگ یک طرفه هستید به مرکز فروش بلبرینگ سر‌ بزنید. فروشگاه مرکزی بلبرینگ محصولات مختلفی مانند بلبرینگ skf، بلبرینگ سون استار، بلبرینگ قفلی، بلبرینگ کلاچ پراید و بسیاری از محصولات را عرضه می‌کند.
    فروش بلبرینگ در مرکز فروش بلبرینگ به‌صورت حضوری و آنلاین است. شما ما مراجعه به فروشگاه اینترنتی بلبرینگ می‌توانید به لیست قیمت سون استار دسترسی داشته باشید و محصولات متنوع را مشاهده کنید. برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره‌ همین الان با شماره تلفن 09122136592 و شماره ثابت 02133957738 تماس بگیرید.
    نظرات
    ثبت نظر جدید
    هنوز نظری ثبت نشده است.
    تماس با ما

    PushNotificationAcceptTitle

    PushNotificationAcceptDescription